fredag, september 01, 2006

Slutspurten!


Nu är det snart dags...!
Den 12:e september börjar jag den praktiska skolningen för mitt komersiella flygcertifikat.
Ser verkligen fram emot att få göra klart den utbildning som jag drömt om att få slutföra ända sedan jag var 15 år, nästan 10 år sedan!
Tror det var någonstans i den åldern jag bestämde mig för att jag ville flyga resten av livet, eller iallafall få vara i närheten av flygplan. :)

Jag är en sån kille som alltid pysslat med tekniska saker och funderat och uppfunnit saker med tejp och kartong, kanske inte helt till min mors stora glädje då sakerna ofta tagit stor plats eller stökat ner i kök och vardagsrum.. :P

Att jag valt att börja flyga är nog bara en fortsättning på min nyfikenhet och upptäckarlust jag haft sen jag var liten.
Mitt första flygminne jag kommer ihåg är däremot rätt skrämande. Jag minns hur jag skulle åka med ett större flygplan från Holland till Sverige, jag kan ha vart mellan 5-6 år. Det var en större flygmaskin där man gick ombord via en trappa i bakdelen av flygplanet. Troligtvis var någon form av hjälpmotor (APU) igång och visslade högt i luften. Minns hur jag rädd men nyfiken nästan kröp uppför trappan.
Andra minnen jag har från Holland, då vi bodde där, var när jag fick följa med min kompis pappa, som jobbade som flygmekaniker på KLM, in i en hangar där det stod en 747:a. Ganska mäktig syn när man är liten!

Mitt egna flygande började inte förrän jag var 14 år. Min mor och jag åkte och tittade på flyguppvisningar på en flygdag vid Örebro Flygplats. Jag fick följa med Andreas Edhammer, som var ganska grön certinnehavare då, med upp i ett segelflygplan. Hur illa jag mådde minns jag knappt efter alla hans vikningar, men jag var såld och min snälla mor gick med på att jag skulle få börja segelflyga.

B-G Risberg var min flyglärare och där var det ingen pardon. Antingen flög man som en "tunna skit" eller så var det hur bra som helst! Inga mellanlägen och det var bara att gilla läget och se till att flyga bra så gubben höll sig nöjd. :)

Mitt segelflygcertifikat fick jag i början på sommaren 1998, den 22/6 för att vara mer exakt.
Därefter har det rullat på och sommaren 2004 fick jag så klart mitt PPL (Privatflygcertifikat för motorflygplan) efter 2 år med skolning lite från och till. Jag hade vekligen inte råd att ta ett PPL certifikat då, men det gick vägen tack vare att jag jobbade på 3 extrajobb på sommaren och medans jag gick på gymnasiet. Dessutom hjälpte min flyglärare Anders Gruwald mig genom att inte ta ut full lärarersättning vilket hjälpte mig mycket. Jag flög upp efter den sista timmen i den utbildningsplan där minimikravet var 45 timmar och jag klarade mig med 35 då jag fick tillgodoräkna mig 10 timmar från segelflyget.

Mycket av PPL flygutbildningen var mest att få ihop tiden då jag inte hade något större problem med själva flygningen. 3-punktslandingar med PA-28:an var väl det som var svårast att nöta bort och Gruwalds franska nerver visade sig stundtals.

Hösten 2004 hoppade jag på teoriutbildningen för ATPL-teori (Airline Transport Pilot License), dvs. den teoretiska utbilningen som behövs för att få flyga större flygplan i bolagstrafik.
Utbildningen tog ca 7 månader och för mig blev det en tuff period med mycket pluggande och ett kraschat förhållande på köpet.
Jag ösnakr jag hade sluppit det senare då det förstörde mycket av min tillvaro och jag hade definitivt kunnat slappna av mer på skolan.
Nåja, livet går inte alltid på räls och jag klarade faktiskt alla proven på första försöket, en bedrift jag är rätt stolt över.

Förra sommaren blev det jobb och försök att få ihop flygtimmar för den utbilning jag nu ska gå till hösten. I sommar har jag bogserat segelflygplan på segelflygklubben här i Örebro och till dags dato har jag samlat på mig en bit över 100 timmar i bogsering. Har även suttit som flyglärare i vår motorseglare och fått ihop nästan 50 timmar flygtid där.
Totalt sen i Mars har jag flugit nästan 180 timmar...

Så, det var mitt flygarliv i korthet fram tills nu, slutspurten alltså!
Finns så mycket mer att berätta, men jag vet inte om någon skulle orka läsa allt?

Nu är det bara att ladda inför hösten!
Mycket flygning väntar bakom nästa molntuss!!

2 Comments:

At 7 augusti 2007 kl. 12:40, Anonymous Anonym said...

Lycka till med dina högt flygande planner

 
At 7 augusti 2007 kl. 12:41, Anonymous Anonym said...

Jag glömde signatur

Tomas Fridborg

 

Skicka en kommentar

<< Home