fredag, december 19, 2008

Kära vänner!


Dags att damma av tangentbordet och stilla eder nyfikenhet!
Vad händer, vart är jag och vad håller jag på med..!


Mitt förra inlägg slutade där en ny era i mitt flygarliv började.
Numera kan jag stoltsera mig med att vara styrman på Fokker 50, en medelstor "airliner" som i passagerarversionen kan flytta på 50 fullvuxna människor (och efter vad jag hört minst det dubbla om man operar den söder om ekvatorn).

Amapola Flyg AB heter bolaget jag flyger för nu. Vi flyger post om nätterna inom sverige, en linje ner till Maastrich åt JetPak samt en tur från Marseille till Malta åt ett italienskt flygbolag som heter Miniliner (meeeneelajner).


Det var ett litet kliv upp från att ha flugit PA31:or på Örebro Aviation, samtidigt som jag faktiskt kommer sakna flygningen där. Men fast lön och större flygplan behöver man i dagsläget knappast fundera på att tacka ja till.

Min gode vän och vinkännare Peter Holm har axlat min mantel på Örebro Aviation och han titulerar sig numera kapten på firman. Jag kommer att sakna våra flygningar och även de som jag och Robban flög där. Nämnas bör också kapten Brask , han jag hade också trevligt tillsammans!

För den nyfikne finns bilder från min tid på Örebro Aviation här, här och kanske lite här.


Nåväl, så här gick det till!

Typkursen började den 28:e april ute på Eurostop vid Arlandastad, där Skyways har sin "flygskola". Bör nämnas att Skyways och Amapola båda tillhör Salenia sfären, så det finns lite gemensamma nämnare i bolagen.

Vi var 11 piloter i vår klass och 4 utav oss gick till Skyways (2 kommer till Amapola nu när det inte går så bra för Skyways) och vi andra är på Amapola.

En ganska tuff kurs med mycket pluggande av flygplanssystem och självstudier blandat med något som kallas CBT (Computer Based Training) - vilket är ett datorprogram med jättefin grafik och en röst som pratar och berättar om flygplanet och dess system. Några timmar att beta sig igenom.


Efter den teoretiska kursen blev det några timmar i en simulator på Oxford Flight Academy, som ligger vid arlanda flygplats. Micke Eriksson och jag var "simulator-buddies" och på det första schemat vi fick stod det att vi skulle vara nästan sista gänget in i simulatorn för utbildningen där och vi skulle få en hel månad ledigt efter teorin, hade vart trevligt. Men, det blev ändringar och vi fick hoppa in på en gång efter teorin.


I simulatorn övar man inte så mycket på själva flygandet utan mer på att hantera flygplanet i olika nödsituationer och öva in procedurer för motorbortfall, motorbrand etc..

Simulatorflygningen var tuff, men kul. Jag och Micke hade mest 2-motortid i vår klass och vi fick därför mindre timmar än de andra i simulatorn, men vi skulle ändå lära oss samma saker, så det var svettigt, men vi fixade det.


När vi var klara med simulatorflygningen fick vi åka med ett tomt flygplan till Västerås flygplats och göra några "studsar" (start och landningar) där för att det hela skulle bli godkänt.
Skillnaden från simulatorn var inte så stor och det var ingen större "aha-upplevelse" mer än att det var jäkligt kul att få spaka kärran på riktigt!




Väl klara med studsarna så var det bara att hoppa direkt in i produktionen som började med linetraining. Med det menas att man flyger med kaptener som är instruktörer och lär sig flygbolagets rutiner och får under kontrollerade former prova på lite olika typer av inflygningar, räkna på lastning och lite annat smått och gott!


Ungefär 20 flygningar senare, återigen lite mindre för mig och Micke än för de andra, så var jag klar och därifrån har det bara snurrat vidare.

Jobbet är roligt och vi har variation även fast vi inte flyger så himla mycket varje natt. Men flygningarna utomlands är mycket trevliga och det är kul folk att jobba med.



En månad i jobbet kan se ut ungefär som följer:
1 vecka i t.ex Malmö, Göteborg eller Sundsvall. Där vi flyger till Arlanda tur och retur med post mellan kl 21 och 02 på natten. Resten av tiden ledigt.

1 vecka med några turer till Visby, Helsingfors eller Maastrich, lite standby mellan det.
1 vecka med standby och allmänt navelpillrande.

1 vecka nere i Marseille, där vi flyger till Malta och glassar på hotellet där över dagen innan vi flyger tillbaka.


Tidigare flög vi från Ciampino, som är en förort till Rom i Italien, det var riktigt fint.
Malta på sommaren kan vara riktigt varmt, under en vecka när vi var där nere låg temperaturen på kring 33 grader i skuggan, säker 50 grader i vår cockpit, svettigt..
Bilder från Italien kan du se här!


Lönen är helt ok och vi har mycket förmåner, dessutom gör traktamenten och produktionstillägg att livet blivit ovanligt drägligt för undertecknad. Så drägligt att jag slog till och flyttade till en fin liten lägenhet i Stockholm och det är numera där man hittar mig. Kungsholmen, nära fridhemsplan, Karlsviksgatan närmare bestämt.

En en och en halva på 44 kvm har jag fått tag på, alldeles nyrenoverad och superfin. Just nu hyr jag den i andrahand men köparplaner finns.


Örebro finns kvar i hjärtat och jag kommer att åka dit med jämna mellanrum, om inte annat för att träffa min söta tjej Sara och så måste jag ju självklart vara med lite på segelflygklubben och bråka med alla där.


Stockholm är trevligt i övrigt, jag har vänner här som jag kan våldsgästa, t.ex min gode vän och modellhelikopter-pilot C-G (även styrman på Skyways) finns 15 minuter bort. C-G har härbärgat mig under våren, sommren och hösten då jag pluggat och jobbat i stockholm. Han ska ha en stor eloge för att han erbjudit mig nypumpad luftmadrass och ett glas vin på balkongen.



Det finns mycket mer att berätta om, men jag får helt enkelt återkomma i ärendet.


Tills dess, God Jul och Gott Nytt år på er alla!!