torsdag, januari 01, 2009

Hundbajs, cigarettfimpar och råbiff...

Nu ska jag inte baktala hela det franska samhället, det saknar jag belägg för, men h*lvete va mycket hundbajs jag nästan trampat i denna vecka! Jag har en otäck aning om att jag innan veckan är slut kommer lyckas trampa i en hög, dra med den hem under skosulan och knalla omkring på heltäckningsmattan här i rummet! Huvva!

Må så vara att det är alla lösspringande hundar som planterar små olustigheter, men kanske dags att inte ha de små kritterna springa lösa då?

Cigarettfimpar är också något jag stört mig på, men det ligger mig inte för att vara bitter och långrandig, so enough is enough!

And now on to something completely different..

Hade en riktigt trevlig kväll igår! Nyåret firades in på en fransk krog med meny enligt tidigare inlägg.
Det var god mat, vet inte om det var så speciellt franskt dock.

Vi drack en appertif som hette Kivr (eller nått i den stilen..) innan maten, likör av något slag.

Förrätten bestod av tomater fyllda med mozzarellaost och tomatskivor med en röra av svarta oliver - ska jag laga till hemma någon dag, enkelt och gott!

Huvudrätten hade jag inte räknat med att den skulle bestå av en råbiff! Jag har aldrig smakat det tidigare och jag trodde jag hade beställt in en vanlig stekt biff, men nu har jag lärt mig något nytt! Smakade inte illa, men jag kan inte påstå att det var någon "aha-upplevelse" heller. Blev gott med äggulan och kryddorna iaf.

Till efterätt fick jag och kollegan Fredrik en blandning med tre olika sorbeer. Melon var jättegott och en annan smak som jag inte minns slank ner. Den tredje brainstoormade vi över om det var billigt tvättmedel i eller något liknande, tyvärr var det riktigt äcklig smak så jag pinade i mig den först innan jag njöt av resten. En stark likör fick vi med och den var ok, men som sagt - stark!

Vi skålade in nyåret med ett glas bubbel. Det fanns Dom Perignon för €290 flaskan, men vi tog ett lite billigare.
Totalt sluta notan på €52 för min del och det var ju överkommligt.

Jag såg inga raketer under natten och det var inget större firande med nedräkning och så.

Efter middagen gick vi till ett uteställe och jag tog årets första whiskey där. Nyårslöften är inte min grej men om jag ska lova något så är det att jag ska bara dricka fin whiskey detta år.

God fortsättning på er, 2009 kommer bli ett mycket bra år!