torsdag, september 07, 2006

-"It´s said that flying is long hours of boredom, interrupted with moments of pure panic..."

Hittade rubriken i en utav pärmarna jag fått från flygskolan i Västerås. Jag var där i måndags och hälsade på. Fick ett bra intryck av skolan och de verkar ha ett seriöst skolsystem.
Bl.a använder de ett system som man kan komma åt på nätet för all plannering med flygning, teori osv., nästan som i ett större flygbolag (t.ex SAS) där man kan logga in på bolagets nät och få all info man behöver.

Nåväl, vet inte om jag kan hålla med om det som står i min rubrik. När jag sitter som lärare i segelflygplan eller bara flyger vanligt så är jag oftast inte uttråkad, men jag kan förstå att det kan bli segt att skeppa över atlanten i 8 timmar i en airbus. :)

Har som sagt fått mycket att läsa på inför skolningen nu, 4 pärmar med cheklistor, instrumentnavigering, flygprocedurer och en massa annat kul.
Kursen börjar med 40 timmar i en FNPTII simulator, dvs. en simulator där en cockpit är uppbyggd med alla reglage och instrument som finns i det 2 motoriga flygplan jag sk flyga "på riktigt" senare.
I simulatorn finns det möjlighet att träna inflygningsprocedurer, nödprocedurer etc. etc., allt för att vara så väl förberedd som möjligt inför den riktiga flygningen.
Simulatorn har även ett visuellt system så man ser mark och himmel utanför. Ungefär som i en flygsimulator till PC´n.

Bild från BFSAA´s hemsida http://www.bfsaa.se/ på deras simulator

Efter simulatorflygningen går jag över till att flyga en 2-motor kärra, ungefär 20 timmar blir det på den. BE-76 Duchess heter flygplanet och flygskolan har 2 st i Västerås.

Nu ska jag installera om Flightsimulator 2004 på min dator och börja träna procedurflygning!

Återkommer med mer info!