söndag, september 10, 2006

Höganäs t.o.r!


Imorgon bär det av söderut!
För att min flygutbildning ska bli godkänd så måste jag flyga några timmar till i så kallat "Cross Country". Det betyder att den flygning jag gör måste vara minst 25 nautiska mil (ungefär 45 km). De flygtimmar jag samlat ihop i sommar har ju mest blivit under bogsering och då flyger man inte så långt ifrån flygplatsen. Dessutom räknas inte de timmar Cross Country jag flugit i motorseglaren på segelflygklubben, vilket jag tycker är lite dumt. Rent flygmässigt krävs det mer plannering och driftsmässigt så är motorseglaren inte lika säker som en "ren" motorkärra. Men men, bara att gilla "luftis" (luftfartsverkets) regler.

Det flygplan jag ska flyga med imorgon är en PA-28 Warrior II, SE-IZG. Flygplanet har många bra hjälpmedel, bl.a en autopilot och en Garmin GNS430 - en GPS som i sig har en massa trevliga funktioner som moving map och annat matnyttigt.
Mer info om den och även en simulator där man kan flyga den på datorn finns på http://www.garmin.com/products/gns430/

Garmins GNS430

Bilden uppe till vänster är från en flygning jag gjorde med samma flygplan förra hösten.

Anledningen till att det blir Höganäs som destination är för att jag ska hälsa på min kompis Anders där. Han är pilot och har kommit lite längre än mig i sin flygutbildning, han åker över till englan nästa lördag för att fortsätta utbilda sig till bolagspilot där.

Hoppas jag kan ta lite bilder från flygningen imorgon och lägga upp här. 5 timmar i luften blir det och jag plannerar att flyga ner via Motala, Jönköping, Hinneryd och sen in mot Höganäs.

Får även med mig en annan flygande kompis, Björn i högersits, vilket känns betryggande.

Mer om flygningen och fler bilder imorgon!