tisdag, september 12, 2006

CEFYL hör av sig!


Så kom jag och min co-pilot Björn iväg igår, efter några timamrs väntande. Vädret var inte helt på vår sida på morgonen. Dimman lättade långsamt och vår plannerade start kl 08.30 blev uppskjuten till 11.00.

En trevlig kvinna på flightplanningcenter hjälpte oss med färdplanen och kopplade även över oss till en ännu trevligare meteorolog och vi fick väldigt bra service för vår flygning.

Vi hade plannerat att flyga på 3000 fot men fick begränsa oss till knappt 1300 fot till en början. Någonstans kring Vingåkerstrakten hittade vi en lucka som såg bra ut och vi gick on-top en stund upp till 3000 fot. Vid Motala blev det klar himmel och resten av resan gjorde vi i klar luft.

Garmin 430´n kom bra tillhands under hela resan och det var bra träning för mig att få knappa på den inför kommande skolning.


Benet ner längs östra "kusten" på vänern var riktigt grannt och hade vi inte vart under lite tidspress (jag var nämligen tvungen att vara hemma i Örebro igen och jobba 18.30) hade vi nog tagit en "de-tour" till Visingsö.

Inflygningen till Höganäs genom Ängelholms luftrum gick bra och vi damp ner efter på gräsfältet. Anders meddelade på radion att hamburgarna väntade så vi taxade fort in till klubbstugan!

Jag försökte ringa Malmö ACC (de som har hand om luftrummet för Malmöområdet) och tänkte avsluta den färdplan vi lämnat in. Gör man inte det inom 30 minuter efter att man landat så börjar CEFYL - flygräddningen - att leta efter en, en bra säkerhetsservice.
Min telefon ville inte vara med och jag kom inte fram. Efter 10 minuter ringer flygräddningen och frågar lite oroligt vart vi håller hus.
Onödigt att behöva skrämma upp folk, men ändå skönt att veta att de har koll på en och de väntar inte 30 minuter på att höra av sig.

Flygningen hemmåt gick lika smärtfritt som nerflygningen och jag hann med att studsa i Jönköping på vägen hem. Bra att få träna lite landningar med en noshjulskärra efter att jag bara flugit sporrhjul hela sommaren.

Totalt blev det nästan 5 timmar i luften och det var en utav de roligare flygningarna jag gjort på länge! Imorgon ska jag åka till skolan i Västerås och ha en genomgång inför simulatorflygningen, det ser jag fram emot. Får återkomma med lite info om det imorgon!