onsdag, september 13, 2006

By heart items...

Idag var jag på mitt första skolpass med teoretisk genomgång inför simulatorflygningen.
Mycket saker att komma ihåg då de flesta punkterna i chcklistan ska kunnas "by heart".
Checklistan är ju uppbyggd med punkter som ska göras för varje moment i flygningen, start av motor, uttaxning, uppställning på banan, start, climb etc. etc..
I vissa moment t.ex under climb-fasen kan det vara svårt att läsa checklistan och flyga kärran samtidigt, därför ska exempelvis climb-checklistan utföras som ett "by heart item", dvs. man läser igenom den från minnet och gör allt. Därefter läser man igenom checklistan och dubbelkollar så att man gjort allt.

Efter lektionen gick jag ut i hangaren och satte mig i den tvåmotoriga kärran och läste checklistan och gick igenom allt, kände på knappar o spakar. Nyttigt..
Kändes väldigt trevligt att sitta i en kärra med mycket spakar och knappar!

I vanlig ordning återkommer jag efter mitt första simulatorpass!