torsdag, januari 11, 2007

God fortsättning!


Så, nu är jul och nyår överstökat och jag får äntligen fortsätta med det viktiga här i tillvaron... Flyga! :)
Nog för att jag hade en bra jul och ett gott nytt år...

CPL-skolningen som jag ska göra klart nu består av allmän flygträning och navigering, man ska helt enkelt visa att man kan hantera flygplanet på ett proffsigt sätt och det kanske enklast kan jämföras med att ta taxikörkort för bilen.!

Så igår kom äntligen CPL-skolningen igång, jag åkte första passet med en mycket trevlig lärare, Henrik. Vi fick äran att åka i skolans äldsta maskin, en Cessna 172 RG (RG står för Retractable Gear, dvs. uppfälbart landställ) vid namn SE-LKR.
Jag har inte flugit något högvingat på länge och det var lite annorlunda, man får vara med lite mer i landningen. Dessutom är stället på 172:an inte så värst förlåtande om man sätter kärran lite snett i landningen.. Nåväl, ännu en ny kärra att lära sig, alltid lika kul! :)
Gårdagens lektion var 1 timme och vi flög i trafikvarvet kring flygplatsen och gjorde sk. studs-och-gå, dvs. att man startar-landar-drar på-gör ett varv-landar-drar på... osv... Totalt 8 landningar blev det.

Jämfört med IR/ME-skolningen är CPL-skolningen bra mycket lugnare, men man får ändå vara skärpt. Dock inte lika mycket "tänkade" som i IR biten.

Det blev ett pass till idag, med samma lärare men ett nyare flygplan, fortfarande en C172 RG, fast 10-20 år nyare.. :)
Vi gjorde några simulerade motorbortfall och gjorde bedömningslandningar på Hässlö, sen åkte vi över till Johannisberg och gjorde några kortfältslandningar där. 10 landningar totalt idag.

Imorgon verkar vädret inte vara alltför lovande och det var brist på flygplan också, så vi får se, men jag håller tummarna!!

1 Comments:

At 14 januari 2007 kl. 17:59, Anonymous Anonym said...

Wow! Jag väntar på att få höra dina
announcements över PA systemet på nån flygning söderut! Well done!

 

Skicka en kommentar

<< Home