torsdag, december 21, 2006

Årets bästa julklapp!


Årets bästa julklapp. Så kan nog lätt dagens uppflygningar beskrivas som.

Efter lite om och men vad gäller uppflygningens datum så blev det iaf idag.
Vädret var kalasfint, lite lätt inversionsdimma lättade frampå förmiddagen och jag fick en riktigt "smörig" flygning över Västerås.

Uppflygnigen var indelad i två delar, först ett VFR-pass (dvs. en flygning enligt visuella flygregler, inte på instrument) där ME (Multiengine = flemotor) behörigheten klarades av. Kontrollanten, en trevlig herre som hade sitt förflutna som kontrollant inom flygvapnet, stängde ner en motor lite då och då under kritiska lägen. Allt för att kolla att jag klarade av situatonen.

Efter en landning och intaxning, följd av uttaxing på banan igen, blev det dags för IFR (instrumentflygning) uppflygningen, dvs. uppflygningen som skulle ge mig mitt IR-bevis.

Med sk. "hood" på mig redan från starten så körde jag hela passet under denna och allt gick på instrument.
Motorbortfall, holdings, inflygningar och landningar klarades av utan problem.
Totalt blev det en bit över 2 timmar i luften, men det kändes som 5 min, tiden går fort när man har roligt!

Betyget blev bra och jag fick endast 2 anmärkningar, en anmärkning på att jag kunde ha gått igenom vädret lite mer nogrannt med kontrollanten och en anmärkning på att jag hade lite för hög fart under stigning med ena motorn borta.
Så jag känner mig rätt nöjd..

Sitter på jobbet just nu och ska jobba sent ikväll, sen ska jag hem, ta en öl och fira lite för mig själv (om jag inte hunnit somna när jag kommer innanför dörren... :P )

Nästa del i utbildningen blir 15 timmar CPL-skolning i januari.
CPL som står för Commercial Pilots License ger mig i, korta och enkla drag, möjligheten att jobba och få betalt för flygningen, ungefär som att ta ett taxikörkort för bil.

God Jul!