torsdag, november 23, 2006

2 flygpass


Min lektionssal!


Fick äntligen komma upp i luften igen. Två flygpass blev det. Ett igår och ett imorse.
Gårdagens pass flög vi i skymningen, med hyffsat bra väder, så det blev inte så "tufft" att göra ILS inflygningar. Nästan hela passet flög jag med så kallas "Instrument hood", en skärm man sätter framför ögonen som gör att övre delen av synfältet försvinner. Det är rätt irriterande att flyga med den tycker jag och svårare än att flyga i riktig IMC, där man inte har några yttre referenser.

Idag var vädret bättre för instrumentflygning, molnbas mellan 4-600 fot och hyffsat bra sikt, mellan 8-10 km.
Vi flög instrument som sagt och gjorde "non-precision approaches", dvs gjorde inflygningarna baserade på instrument och inflygningsfyrar som inte är så väldigt "precisa". :) En ILS-inflyning, som man vanligtvis gör då flygplatsen har sådan utrustning, blir väldigt "precis" och flyger man en sådan rätt hamnar man mitt framför banan när man kommer ur moln. Vid non-precision inflygningarna kan det variera lite vart i förhållande till banans förlängning man hamnar, beroende på hur nogrant man flyger och hur bra instrumenten är. Har man dessutom med lite sidvind i det hela så blir det lite intressant..

Nåväl, imorgon hoppas jag vädret blir lika bra som idag så jag får flyga lite mer!