måndag, november 27, 2006

Engine failure!


Idag flög jag ett pass med SE-LTA, en utav BFSAA´s BE-76:or. Den är lite trivsammare än "syrran" SE-LTB, mer flygvänlig. Det enda som är lite irriterande är att horizontgyrot lutar några grader även fast flygplanet ligger rätt på vingarna.

Idag övade vi motorbortfall under inflygningar av non-precision typen. Vinden låg rätt i sidan och det blev mycket korrigerande, dels p.g.a att ena motorn var borta och dels på grund av vinden som jag fick hålla upp mot för att inte glida iväg från den tänkta inflygningen.

Det är mycket att tänka på, checklistor som ska hinna "betas av", navigeringen, flyga flygplanet, föklara för läraren vad man håller på med, prata med tornet, ta nya beslut om något ändras osv... En rätt dynamisk miljö där man hela tiden måste ligga steget före och vara alert, samtidigt som jag försöker hinna med att njuta av det hela.

Men iallfall, hur stressigt det än är så kan jag inte låta bli att njuta av mitt yrkesval!!!

I morgon får jag en ledig dag, sen blir det jobb på konserthuset, nästa pass i Dutchessen blir på fredag!