måndag, september 18, 2006

Smooth controll inputs...


Idag blev det premiär i simulatorn.
En timme lite drygt med "inflygning" på flygplanet, som för övrigt har registreringen SE-XIG. :)

Självklart har jag lyckats dra på mig en förkylning så checklistorna lästes med avbrott för snörvlande..

Mycket ska kunnas "by heart" som jag skrev tidigare och resten av kvällen kommer att gå åt till att plugga in checklistor.

Vad gäller verkligheten i simulatorn så kändes det som att det enda som var verkligt var instrumenten. Grafiken är inget vidare och flygkänslan sisådär. Helt klart ligger ju fokus på instrumenten s det är ju förståeligt att resten inte lades så mycket energi på när de gjorde simulatorprogrammet, som för övrigt är Elite http://www.flyelite.ch/en.

Det mesta gick bra trots att jag var förkyld och allmänt dåsig.
Fick ett plus i kanten av instruktören för att jag flög mjukt men bestämt, "smooth control inputs". :)

Avslutade dagen på Västerås flygplats med att sätta mig en halvtimme i en utav de tvåmotoriga Dutchesarna (på bilden uppe till vänster) och körde igenom checklistorna.

Imorgon fick jag erbjudanden om att sitta med i "baksits" i simulatorn när en annan kille kör. Kl. 06.00... :S Med tanke på att jag räknar 1.30 från Örebro-Västerås så känns det inte så intressant... :P Men vi får se.

Återkommer med mer i vanlig ordning!