onsdag, oktober 25, 2006

5/5!!!

Sista simulatorpasset på ett tag avklarades ikväll! En en-route flygning på 3 timmar med landning/inflygning på Borlänge, Örebro, Norrköping och Bromma.
Tyckte att de två första approacherna gick riktigt dåligt, men enligt instruktören gick det bra och jag fick godkännt på dessa.

Efter inflygningen på Örebro simulerade instruktören ett fel på mitt horisontgyro och strax därefter försvann även HSI´t. En ganska tuff situation när man ligger i mörker, i moln och med minimalt väder. Utan horisontgyro är det inte så lätt att hålla flygplanet i rätt läge, man får förlita sig på andra instrument, fartmätare, höjdmätare, variometer och turnindicator.
HSI´t är, i detta fall, en kompass som är uppstyrt av ett gyro och på den kan man ställa in olika radialer för radiofyrar och även få en indikering på glidbana och localizer på en ILS. Ett intrument man inte gärna vill förlora under instrumentflygnigar. Utan HSI´t får man kolla på den vanliga kompassen, som kan vara rätt jobbig att följa då den påverkas av flygplanets rörelser.
Så, två av de viktigaste instrumenten för instrumentflygning borta...

Efter att instrumenten försvunnit blev radarvektorerad inflygning för ILS till Norrköping med s.k. Partial panel, som det kallas då instrumenten saknas.
Klarade det galant och fick ner flygplanet snyggt och prydligt!
Betygskalan de använder på skolan är mellan 1-5 på två delar, teknisk kunskap och teoretisk kunskap för varje moment i flygningen. Jag har legat mellan 3-4 på det flesta övningarna, men just denna inflygning med riktigt svårt läge fick jag 5/5 på!!! Kändes bra!
Enligt instruktören var det länge sedan han sett en så snygg inflygning med så knapa resurser. :) Så jag solar mig lite i det berömmet ett tag nu!

Hoppas vädret håller i sig, för nu på torsdag r jag inbokad för mitt första flygpass på BE76:an!!!

Ses o hörs!