torsdag, januari 18, 2007

Fartdåren!!!



Det rullar på med flygningen, 2 pass igår och ett pass idag.
Gårdagens 2 pass bestod av att flyga långsamt och att "spinna" med flygplanet. Nu
är Cessnan inte godkänd att spinna med så det blev mest branta grävande svängar.
Det gick bra på passen och idag fortsatte vi med ett navigeringspass på halv-
lågan, 500 fot - ungefär 170 meter över marken.
En förutbestämd bana som jag hade räknat på, se bilden, skulle vi flyga och målet

med övningen var att vi skulle passera över punkterna i terrängen med +/- 10
sekunders marginal.

Jag hade aldrig flugit något liknande, så det var kul med en ny utmaning!
Första punkten höll jag på att missa, kyrkan var svår att hitta och det var
turbulent i området. Men efter ett tag kom jag in i flygningen och redan efter
andra brytpunkten hade jag fått upp precisionen på några sekunder när.
Det var som sagt turbulent och stundtals svårt att hålla farten och höjden, men
jag hade en kul lärare med mig som var engagerad och jag tyckte det var riktigt kul.
För mig som är van att segelflyga och ta nya beslut och verkligen plannera
flygningen aktivt hela tiden så är motorflygningen ganska långsam stundtals, men
att flyga på det här sättet gör att man får ut lite mer av det hela..
Helt klart kul! :)

Imorgon ska jag flyga en lång-nav, minst 2 timmar i luften och minst 3 flygplatser
ska vi besöka. Sen ser jag fram emot nästa lågnav som kommer att bli ännu lägre,
75 meter ska vi ner på, hoppas det inte är lika turbulent bara..

FON funkar riktigt bra nu, har köpt en laddare till bilen nu så jag kan ladda
datorn med bilen på tomgång några minuter när batteriet börjar ta slut. Sen är det
bara att surfa på en halvtimme i stöten..
Undrar bara vad folk tror när man sitter 1-2 timmar i en bil på en parkeringsplats
med en dator i knät..
Internetberoende, JAG? Nej aldrig!! ;)



Fick precis reda på att jag lyckats fastna på en fartkamera också, en riktigt fin bild på mig tydligen i jobbets bil. Min kollega Christian skickade över en fin bild på mms där man ser min nuna och registreringsplåten.. Attans.. Passar min plånbok alldeles ypperligt just nu. Nåväl, alla är vi lika för lagen och jag har inget emot vår svenska ordningsmakt, men visst kunde man ju önska att de kunde bry sig om viktigare saker.. Undrar om de nöjer sig med att man ber om ursäkt?? :P